Moderno doba donijelo nam je moderna rješenja ne-tako-modernih problema (kao recimo problem privređivanja i zaposlenja). Danas se mnogim kreativcima i poduzetnim ljudima nudi prilika da uz pomoć svojih vještina i govorništva predstave svoj proizvod, uslugu ili sadržaj online. Jedan od načina da si poboljšate svakodnevne financije jest upravo YouTube zarada.
YouTube je vodeća svjetska platforma za dijeljenje, gledanje, ocjenjivanje i komentirane videozapisa sa svih dijelova kugle zemaljske. Možete naći video gotovo na svaku temu (koja spada u regulatorna pravila, dakle nije eksplicitna) te možete mnogo i naučiti.
Možete li i vi zarađivati pomoću YouTube videozapisa? Hoće li vaš kana postati poznat? Kakva je YouTube zarada u Hrvatskoj i hoće li vas oporezivati na nju? Saznajte sve u nastavku teksta. Molimo da čitate s razumijevanjem i da budete oprezni pri reguliranju svog dohotka – ne želimo da vas država kazni ili da vam oduzme svu vrijedno zarađenu plaću.
Kako zaraditi na YouTubeu?
Prvo moramo raspraviti kako se uopće zarađuje na YouTubeu i kako se dolazi do novaca. Ako razumijete ovaj mehanizam i možete si pratiti statistiku, možete bolje regulirati koji sadržaj stvarate i kako/gdje ćete ga stvoriti. Naravno da nije svaki video iste vrste i da nije istog karaktera. Zbog toga nećete od svakog zarađivati jednako čak i ako u trenutka objave oba videozapisa imate isti broj pratitelja. Idemo objasniti koji su parametri.
- Novac od manjih oglasa u videozapisu. Svi smo u nekom trenutku, gledajući videozapise, naletjeli na oglas koji smo ili pogledali ili preskočili. Ti oglasi koje YouTube automatizira u naše videozapise ako smo uspjeli ispuniti njihove advertiser-friendly uvjete mogu nam donijeti zaradu, ali to najčešće neće biti jako velike cifre.Cifra je veća ako je broj gledaoca veći jer se radi o količini ljudi koja pogleda reklamu. Morate imati preko 18 godina te AdSense račun. Ipak, morate se prijaviti u YouTube Partner Program što zahtijeva kvalitetu sadržaja te određeni broj pratitelja i pregleda.
- Sponzorstvo unutar videozapisa. Sigurno ste, gledajući svog omiljenog IT ili lifestyle YouTube kreatora, čuli onu poznatu „ali, prije nego što nastavimo, hvala sponzoru današnjeg videa…“. Kad imate dovoljno velik broj pratitelja i utjecaj, počet će vam se javljati razne tvrtke koje su povezane uz teme o kojima pričate.Tražit će vas da minutu ili dvije u vašem novom videu posvetite upravo njihovim uslugama ili proizvodu, a zauzvrat će vas nagraditi lijepom svotom. Moguće je da ćete dobiti i promotivni kod koji vaši gledatelji mogu koristiti, a vi ćete od svake prodaje dobiti neki postotak zarade.
- Ako imate dovoljno pratitelja i vjerujete da će isti biti zainteresirani za vaše proizvode, počnite dizajnirati merch. Merch ne mora nužno biti samo odjeća s vašim logotipom, već mogu biti i razni gadgeti i korisne stvari koje će možda biti i malo nekonvencionalno dizajnirane s obzirom na druge YouTube stvaraoce.Pazite samo da ne kopirate nečiji dizajn ili da vas netko drugi ne napadne za autorska prava. Ako imate preko 10 000 pretplatnika te preko 18 godina, YouTube će vas uslužiti s „merch policom“ koja će vam pomoći da lakše prodajete svoj merch.
- Super Chat & Super Stickeri. Kad imate preko 18 godina i živite na području gdje su odobrene ove funkcije (Hrvatska, Srbija i Bosna i Hercegovina imaju ove opcije), možete se prijaviti za dobivanje Super Chat i Super Sticker funkcija. Pomoću njih ćete se uživo družiti sa svojim pratiteljima koji će vam moći postavljati pitanja, davati komentare i slično.Istaknuti komentari upravo su oni koji se plaćaju stickerima i pokazuju se na vrhu. Morate imati monetizaciju, a možete ovu značajku staviti i na video (koji nema dobno ograničenje, javno je dostupan i ne spada u kategoriju videozapisa namijenjenih djeci“.
- YouTube Premium. Ako vaše videozapise gledaju YouTube Premium pretplatnici, dobit ćete određenu svotu koja je drugačija od klasične. Isto tako postoje i YouTube Premium serijali, međutim oni su rezervirani za „mini celebrity“ osobe na YouTube platformi.
YouTube zarada u Hrvatskoj
Motivacija za kreiranje YouTube sadržaja na našim prostorima i nije pretjerano visoka. Osim što YouTube svoje „shorts funds“, odnosno svojih $100 milijuna dolara koje svaki mjesec posveti onima koji zaslužuju bonus jer kreativno stvaraju YouTube Shorts, ne dijeli na područje Hrvatske (niti Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore ili Slovenije).
Iako se tarifa koja računa YouTube zaradu kontinuirano mijenja, valja priznati da je ona na našim prostorima niža no što je u Americi. Radi se o drugačijoj „kvaliteti publike“ u gospodarskom smislu te na našim prostorima ljudi na 100,000 pregleda mogu zaraditi od $20 do $50 u najčešćim slučajevima. Zašto? Zato što YouTube između ostalog uzima sebi dio te zarade.
Ipak, ne treba biti obeshrabren jer reklame na videozapisima najmanja su cifra u vašoj artiljeriji zarade na YouTube-u. Merch, sponzorstva i ostale mogućnosti definitivno vam mogu donijeti dovoljno dobru zaradu da se odlučite i dalje baviti svojim kanalom. Imajte na umu i da je svaka zarada s interneta, pa tako i YouTube zarada, podložna porezu. Kad je u pitanju YouTube zarada porez ovisi o tome kako prikazujete zaradu.
Ako ste otvorili paušalni obrt, porez se naplaćuje paušalno. Ako radite „na crno“, nećete biti oporezivani do trenutka kad netko ne primijeti vaša redovita primanja (a to je često s transferima u isto vrijeme), a onda ćete potencijalno biti i kažnjeni.
AdSense je onaj koji vas isplaćuje što se tiče reklamske zarade, a oni nerijetko traže vaše lokacijske podatke kako bi utvrdili poreznu politiku i dali vam limit za minimalno podizanje i tarifu koja se naplaćuje za otkazivanje istog podizanja.
Zaključak
Ako se osvrnemo na sve što smo spomenuli, definitivno valja napomenuti da se YouTube zaradom ne valja baviti singularno – ne stavljajte sva jaja u jednu košaru. Ako se bavite YouTube videozapisima, pokušajte otvoriti nekoliko različitih „doprinosnih kanala“ za vaš profil te imajte na umu da ih nekako morate legalno prikazati. Ako ste netko tko traži brzu zaradu, YouTube neće biti vaš najbolji prijatelj jer je zarada temeljena na brojkama, a brojke se dugo skupljaju – osim toga, nećete se uopće moći priključiti njihovom programu zarade bez nekog vremena na YouTubeu koje je popraćeno nekim brojem pregleda.